Střední škola řemeslná v Soběslavi se rozhodla bojovat s nedostatkem šikovných řemeslníků na trhu práce. Budoucím elektrikářům a instalatérům nakoupila do dílen cvičné stěny, jaké nemá žádná jiná škola v Jihočeském kraji. Žákům oboru Opravář zemědělských strojů škola vybavila dílny novými technologiemi pro opravu a diagnostiku závad zemědělských strojů, které jsou používané v současných opravárenských a servisních podnicích.

Cvičná stěna pro elektrikáře Cvičná stěna pro instalatéryNový traktor pro obor Opravář zemědělských strojů

Cvičné stěny neboli interaktivní výukové modely pro obor Instalatér a Elektrikář - silnoproud jsou zcela ojedinělé. Celý výukový systém pro budoucí instalatéry představuje kompletní soustavu vytápění, jen uspořádáním a rozměry uzpůsobenou pro instalaci ve školní třídě. „Jedná se v podstatě o panel, na němž jsou upevněné nejrůznější prvky a armatury technických zařízení budov a prvky elektroinstalace. Během teoretické výuky se tak například žáci dozvědí, jak zapojit kotel, čerpadlo, klimatizaci nebo topení. Následně si to mohou hned na panelu v praxi vyzkoušet, protože zde veškerá tato zařízení jsou upevněná," vysvětluje ředitelka školy Darja Bártová. Na cvičných stěnách lze simulovat i různé závady a žáci si tak mohou vyzkoušet opravu jednotlivých zařízení.

Modernizací prošly i tři dílny pro praktickou výuku oboru Opravář zemědělských strojů. V dílnách jsou nové kovářské výhně, kompresory, svařovací zdroje, dílenské zvedáky, montážní vozík, vyvažovačka kol, zouvačka pneumatik, svařovací poloautomat a traktor s návěsem. „Původní částečně nefunkční zouvačka byla stará třicet let, traktor dvacet let, nízkoprofilový zvedák patnáct. Pojízdné dílenské zvedáky dokonce neprošly prověrkou bezpečnosti a svařovací zdroje se dávno v praxi nepoužívaly," vysvětluje důvod modernizace dílen ředitelka.

Škola si od modernizace učeben pro praktickou výuku slibuje dvě věci. „V prvé řadě chceme moderní výukou získat více žáků ke studiu řemesel. Zejména o obor elektrikář – silnoproud je uchazečů stále velmi málo, přestože je jich v praxi nedostatek a absolventi mají zajištěno dobře ohodnocené uplatnění na trhu práce," uvádí ředitelka.

Druhým cílem školy je zlepšit připravenost žáků na trh práce. „Chceme, aby od nás odcházeli absolventi, kteří nebudou pro zaměstnavatele v prvních měsících práce spíš břemenem, nežli pomocí. Učit žáky jezdit s dvacet let starým traktorem nebo pracovat se svařovacím zdrojem, který se už v praxi nepoužívá, nemá význam. Žáci také nepotřebují slyšet teorii, jak se má zapojit kotel. Musí si to vyzkoušet v praxi," uvádí ředitelka a dodává: „Když žákovi něco vysvětlíme, zapomene to, když mu to ukážeme, zapamatuje si to, ale když to sám udělá, teprve pochopí."

„Modernizaci učeben provedla škola díky evropské dotaci. Celkem si projekt vyžádal 5,3 milionů a dotace pokryje 85 % těchto výdajů," uvádí Jan Šmidmayer, jednatel společnosti G-PROJECT, která na projekt získala dotaci a nyní jej administruje tak, aby byla škole dotace proplacena.

linkedin
Zavítejte také na náš profil na sociální síti LinkedIn, kde můžete sledovat, jak vypadá pracovní týden zaměstnanců G-PROJECT.